‘Ik wou eigenlijk schrijfster worden’

Lore Callens over haar droombaan als freelance journaliste

Foto © Karima El bajaj
Foto © Karima El bajaj

Lore Callens is (eind)redactrice bij vrouwenblad Libelle. Ze werkt ook mee aan Steps Magazine, Vrouw met Vaart en is ze de vrijdagblogger voor Vitaya. Daarin pent ze  teksten neer over wonen, interieur en cultuur. Lore studeerde af als journaliste aan de Thomas More hogeschool in Mechelen – toen nog de KHM – en jaren later heeft ze tig werkervaring achter de rug als freelancer, schrijfster en redactrice.


Lore heeft genoten van de opleiding Journalistiek maar om naast de praktische lessen ook wat meer theoretische kennis op te doen, deed ze er ’s avonds en in het weekend nog een extra studie bij. ‘Ik wou dat ik meer algemene vakken had gezien want ik heb veel wereldkennis gemist. Ik zou dit vroeger nooit toegegeven hebben, maar ze mochten wat strenger zijn op school.’

Bolivia
Studenten journalistiek hebben een praktische voorsprong, geeft ze toe, omdat ze weten hoe de eindredactie eruit ziet, hoe ze een interview moeten voorbereiden.Toch vindt ze dat de opleiding een beetje vrijblijvend is. ‘Veel hangt van je motivatie en je talent af.’ Om meer levenservaring op te doen reisde Lore een jaar in Bolivia en deed ze stage in Italië.

‘Ik sta waar ik al altijd heb willen zijn. '
‘Ik sta waar ik al altijd heb willen zijn. ‘

Lore is onmiddellijk na haar studies beginnen werken bij Pas-Uit magazine. ‘Ik had m’n eindwerk op tijd af en was op zoek naar een baantje. Na een bezoekje bij de bakker – toen ik nog op kot zat – nam ik het Pas-Uit magazine mee waar enkele interessante artikels in stonden die ik zelf ook had willen schrijven.’ Na een spontane sollicitatie bij Pas-Uit magazine werd Lore halftijds in dienst genomen. De resterende werkuren vulde zij bewust op met freelance werk. ‘Iets dat ik al altijd heb willen doen, dus kon het niet beter uitkomen.’

Johanna Spaey
Werken voor kranten vond ze minder tof als werken voor bladen. ‘Het positieve is dat er veel ritme zit in je werk maar kranten willen dat je harde feiten brengt terwijl ik meer verhalen en achtergrondreportages wou brengen.’ Koppig als ze was ging ze toch op zoek naar interessante gebeurtenissen en menselijke verhalen.

Na een interview met schrijfster Johanna Spaey kreeg Lore de kans om voor Milo te werken, het eerste magazine dat zich richtte op de doelgroep van 45-plussers of babyboomers onder het  motto Midlife rocks. Sanoma Magazine besloot om het maandblad na een anderhalf jaar stop te zetten. Zo belandde ze bij Sanoma Magazines waar ze bij verschillende bladen korte opdrachten aangeboden kreeg. Ondanks haar mooie radiostem heeft Lore een opdracht voor Radio 2 afgewezen, omdat werken voor radio en televisie haar niet liggen.

Stadsgids Leuven
‘Ik wou altijd schrijfster worden maar dacht dat dit compleet onmogelijk was, tot ik besefte dat dit eigenlijk mijn werk als journalist is.’  Toen Uitgeverij Davidsfonds haar aansprak om een hedendaagse stadsgids te schrijven reageerde ze meteen heel enthousiast. ‘Leuven is een historische stad waar veel over geschreven wordt. Meestal gaat dit over het stadhuis, de historische monumenten of andere beelden en ik wou een modernere kant van de stad laten zien.’ Het boek bevat enkele hedendaagse architectuurwandelingen en hippe adresjes. ‘Bij het maken van zo’n boek leer je je vak ook beter kennen. Ik heb  bij elke hoofdstuk een portret over een stadsbewoner gemaakt die met het onderwerp te maken had.’ 

'Ik wil ook voor andere vrouwenbladen willen werken, zoals Goed Gevoel en Vitaya.'
‘Ik wil ook voor andere vrouwenbladen willen werken, zoals Goed Gevoel en Vitaya.’

Volbloed freelancer
Lore ziet haar toekomst rooskleurig in. ‘Ik sta waar ik al altijd heb willen zijn. Zo zou ik meer voor vrouwenbladen willen werken, zoals Goed Gevoel en Vitaya. Als freelancer mag je je niet teveel afhankelijk maken van je werkgever, het is economisch ook niet zo’n goed idee.’

Is dit de baan waar je altijd al van gedroomd hebt?
‘Ik vind het een ongelooflijke voorrecht om hiervan te kunnen leven, want ik heb nooit gedacht dat ik zou staan waar ik nu ben. Niet opgeven, blijven gaan. Het is niet gemakkelijk ergens binnen te geraken maar alles is mogelijk. Ik ben niet echt op zoek naar een vaste baan, dat ligt mij helemaal niet. Ik ben een volbloed freelancer.’

Foto’s © Karima El bajaj

Geef een reactie

