Crisis in Belgische modesector?

8003495227_fbd2dc0357_zNadat enkele top Belgische modeontwerpers als Luc Duchêne, Christophe Coppens en Olivier Strelli de stekker uit hun modelabel haalden, leek het even op een mode-epidemie. Heeft de economische crisis eindelijk zijn effecten nagelaten op de Belgische mode-industrie?

In 2012 ging modeontwerper Olivier Strelli failliet. Het merk zat diep in de schulden met een bedrag van bijna 10 miljoen euro. Zijn collega Luc Duchêne, die ook al jaren in dezelfde branche zit en het label Mer du Nord oprichtte besloot om zijn deuren te sluiten. ‘De geboekte resultaten en de vooruitzichten van een markt in crisis en in verregaande verandering, voldoen niet meer om het voortbestaan van het merk te verzekeren’, legt Luc in een open brief uit. Maar Luc Coppens is niet de enige. Ook Christophe Coppens heeft  na 21 jaar via een afscheidsbrief de stopzetting van zijn modelabel aangekondigd. ‘Mijn ideeën zijn vandaag groter dan het product waar vandaag behoefte aan is’, zegt Christophe. ‘Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment. Geen van deze zijn op mijn collecties van toepassing. Mijn trouwe klanten ten spijt. Het is een cirkel die ik me niet meer zie te doorbreken.’

800px-Chanel_Haute_Couture_Fall-Winter_2011
Chanel winter/herfst collectie – CC Wikipedia

In 2012 kreeg de Belgische modesector zware klappen te verduren, want de volgende in de rij om haar stopzetting aan te kondigen was Ann Demeulemeester. Zij maakte deel uit van de Antwerpse Zes,  en heeft bewust besloten heeft om haar eigen modelabel te verlaten. Ze is het gezicht van de Belgische haute couture, dus kwam dit als een onverwachte en harde klap aan. In een open handgeschreven brief legt ze uit waarom ze die keuze maakte. ‘Er komt een nieuwe tijd aan zowel voor mij als voor het merk Ann Demeulemeester. Het is nu een volwassen merk met zijn eigen identiteit en erfenis, dat klaar is om zonder mij te groeien.’

Modecritici leggen de verwijt niet bij de economische crisis maar bij de ontwerpers zelf. Want zonder een ijzersterke marketing- en boekhoudingsafdeling heb je afgedaan. Directeur-generaal Erik Magnus van de Belgische Kledingfederatie is de klaagmuurverhalen over de crisis van de Belgische mode-industrie meer dan beu . ‘Er is geen reden tot pessimisme,’ zegt hij. ‘Het wordt tijd dat we ook eens de goede kant van het Belgische modeverhaal belichten. Eigenlijk wil ik voorgoed afrekenen met de mythe dat alle Belgische ontwerpers voor hun productie naar het buitenland moeten. Dat verhaal klopt niet. De groep fabrikanten die in België produceert, is flink uitgedund. Dat wel. Maar ongeveer een derde van al onze fabrikanten produceert nog in eigen land.’

4377493108_403091b398_o
PHOTO BY ANNA FISCHER VIA FLICKR CREATIVE COMMONS.

Nieuwe ontwikkelingen
De invloed van het internet speelt een belangrijke rol in de steeds veranderende mode-industrie. Door de ongelooflijke groei van sociale media, zoals Facebook en blogs, lijkt de manier van werken in de modesector volledig verandert te zijn. Wat ontwerpers twintig jaar geleden deden om hun merk staande te houden, zal nu niet meer werken. Jonge ontwerpers moeten zich steeds bijscholen in de online marketing business om niet van de boot te vallen. ‘We hoeven niet meer te wachten op de nieuwe ‘Zes van Antwerpen’. Deze zal er niet komen. Moeten we ons hierover ongerust maken? Nee. Betekent dit dat er vandaag in ons land minder talent wordt opgeleid? Absoluut niet. De succesvolle ontwerpers van morgen zullen op een andere manier groeien, nieuwe modellen ontwikkelen en alternatieve communicatiestrategieën ontwikkelen’, zegt Kaat Debo van het Modemuseum in Antwerpen.

hfkdhksdFacebook
Vele modemerken – en vooral commerciële merken – zijn er zich al langer bewust van dat de toekomst van mode in handen van de online media ligt. Alles hangt namelijk af van marketing en je merk goed te kunnen promoten op het internet. Daarom werd de Fashion Index van Stylophane opgericht. Dit is een website die onderzoek doet naar de marktstrategie van duizenden merken om te zien welke merken momenteel het populairst zijn op Facebook. Volgens de cijfers zijn commerciële merken als Converse, met meer dan 30 miljoen likes, Adidas, zo’n 14 miljoen likes en Burberry, ongeveer 13 miljoen likes, de populairste merken van dit ogenblik. Uit dit onderzoek is ook gebleken dat slechts vier op de tien modemerken een pagina op Facebook hebben, en meestal zijn dit streetwear- en sportmerken en niet grote modemerken.

dsc_0654
Belgische blogger Milkywaysblueyes – Foto © milkywaysblueyes.com

‘Grote modemerken weigerden heel lang het gegeven van social media en internet te omhelzen’, zegt Macala Wright Lee, CEO van FashionablyMarketing.me. Maar ondertussen hebben grote modehuizen als Chanel, Dior en Gucci wel digitale platform maar overtuigend reageren andere luxe merken niet. Maar wat die merken dan wel doen is samenwerkingen aangaan met bloggers die hun kleding promoten op hun blogs door foto’s te maken en erover te schrijven. Op die manier wordt een groot publiek bereikt, meestal zijn dit leeftijdsgroepen tussen 18 en 35 jaar die de bloggers op voet volgen door elke dag hun blogs en outfits te checken.

antwerp-six
Foto © Andrew Thomas – the International Herald Tribune – de Zes van Antwerpen

De oplossing voor de mode-industrie is contact maken met de doelpubliek om zo te kunnen inspelen op de wensen en feedback te kunnen krijgen van kopers via online platformen. ‘De mensen kopen niet zoals vroeger en de merken moeten zich daaraan aanpassen’, zegt modeontwerper Luc Duchêne.


Stijn Helsen
Dat het hard werken is om de top te bereiken in de modesector en zelfs kan leiden tot een burn-out bewijst de Limburgse modeontwerper Stijn Helsen. Op oudejaarsavond sprong hij uit het raam van een Brussels hotel omdat hij veel te hard heeft gewerkt en de druk niet meer aankon. Hij heeft de sprong overleeft enkele breuken na. Stijn had net zijn collectie van het jaar 2014-2015 afgewerkt. Waren er financiële problemen die Stijn niet tegemoet kon? Zijn raadsman Patrick Schruers ontkent de geruchten en gaf de enorme werkdrukte de schuld van zijn wanhoopsdaad. 

img_5036
Tijdens de jaarlijkse mode- & decorshow van het Instituut Sint-Maria in Antwerpen – CC Flickr

De drukte om uit te staand in de prille mode-industrie blijft een zware taak voor veel beginnende en bestaande ontwerpers. De modesector kent grote veranderingen – zowel in het creatieve zin als in de marketing – en zowel luxe modemerken als commerciële merken moeten er zich aan houden indien ze willen blijven meedraaien. De koopgedrag van de consument is compleet veranderd en door de snelle opkomst van nieuwe online media lijkt er geen ontsnappen meer aan. Investeren in de toekomst ook online, lijkt dus de oplossing.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s