‘Ik ben eigenlijk niet zo’n dromer’

Schermafbeelding 2014-04-14 om 00.01.00Belgisch talent Maureen De Clercq is modeontwerper, docent aan de Modeacademie in Sint-Niklaas en Antwerpen, consultant en styliste. Ze lanceerde haar nieuwste collectie ‘The Paradise’ die sinds 7 februari zowel online als in haar atelier beschikbaar is. Haar lijn bevat ‘een mix van donkere en koelere kleuren’, zoals ze het zelf beschrijft.

U presenteerde in september 2011 uw collectie in Donûm in Hasselt. Sindsdien is de samenwerking blijven duren.
Donûm is een interieurzaak en als pop-up heb ik daar al tweemaal mijn collectie mogen presenteren. Ik verkoop niet aan winkels maar via opendeurdagen, sociale media en mail. Soms zit ik ook in Utrecht, en op die manier probeer ik mijn concept in elkaar te steken. Naast de gewone kledinglijn, zijn het vooral jassen en jurken dat ik ontwerp. Het is seizoensgebonden dus maak ik zowel een zomer – als wintercollectie.

Uw nieuwe collectie The Paradise Fall/Winter 2013/14, is sinds 7 februari beschikbaar in uw showroom, maar ook opnieuw bij Donûm. Ditmaal geïnspireerd op de Japanse Geisha’s. Hoe zou u deze collectie omschrijven?
Er zijn zowel veel donkere als koele kleuren. Zoals de meeste ontwerpers begin ik ook met een basisstuk en werk ik dat verder uit. Zoals de silhouet die ik vorige jaar ontwierp als eindejaar stuk naar aanleiding van de ‘Happy Birthday dear Academy’.
Ik begon met een basis van een grote jas waar ik een air brush print op geplaatst heb van zee, zand en een palmboom, en vandaaruit ben ik dan vertrokken. Ik heb me laten inspireren door beige, blauw, groen en dan de nacht, de donkerste kleur. En daarna koraal, de felle kleur en flashy groen en zo ben ik op een kleurpalet gekomen. Ik speel graag met kleuren en mijn kleurenpalet moet altijd anders zijn. Soms moet ik me altijd heel hard forceren om altijd groen en wit te gebruiken en zwart natuurlijk, maar als het aan mij lag, geen zwart!

Vanwaar de fascinatie met Japanse mode?
Het waren vooral mijn mantels van mijn vorige Wintercollectie die daarop geïnspireerd waren. Er zit vooral een Japanse slag in hoe ik mijn vormen maak.

Welke vormen zijn dat?
Je begint bij een basis en bij mij zijn dat vooral de kimono-kragen en de mouwen. Daarnaast zitten er ook invloeden van de jaren 50 in, dus vooral met ronde vormen. Ontwerpers die rechte en hoekige vormen gebruiken vind ik niet mooi. Mijn mouwen zijn lichtjes afgerond waardoor ik bij het ontwerpen geen meetlat nodig heb zoals de meesten. Bij mij is het altijd heel vloeiend, heel rond.

Schermafbeelding 2014-04-14 om 00.05.54U zei eens dat u een verhaal probeert te vertellen met uw jurkjes en daarmee een krachtige statement mee wilt maken.
Een jurkje op zich is volledig een silhouet. Het belangrijkste is dat zowel je jurk als je stof goed zit. Ik ben heel erg met het lichaam bezig daarom dat ik het essentieel vind om te weten wanneer mijn klanten hun jurk willen dragen. Voordat ik een jurk op maat maak heb ik altijd een gesprek met mijn klanten, omdat ik moet weten wat mijn klanten willen. Dat is de statement die ik wil maken. Ik werk op afspraak dus is er vaak mond-op-mond reclame. Kwaliteit is heel belangrijk. Wat ik maak is tijdloos en geen ‘eendagsproduct’.

Houdt u rekening met de betaalbaarheid van de stoffen?
Mijn collectie is niet goedkoop. Gemiddeld kosten mijn stukken rond de 180 euro. Ik probeer wel te letten op de betaalbaarheid van de stoffen, daarom dat ik geen dure winkels huur. Op die manier bespaar ik en hou ik mijn prijzen lager.

Is dat een bewuste keuze?
Dat is absoluut een bewuste keuze. Ik kan makkelijk mijn prijzen aanpassen en iets meer vragen maar dat wil ik liever niet. Mijn klanten doen ook moeite om hier te kopen. Ze moeten de telefoon oppakken, en afspraak maken, rekening houden met hun agenda en hier aanbellen. Dat betekent veel voor me, en eens die stap is gezet is het fijn. Vrouwen vinden dat heel leuk.

Schermafbeelding 2014-04-14 om 00.03.19U ontwerpt ook voor verschillende internationale merken. Welke samenwerking is u het meeste bijgebleven?
Ik heb als studente voor Dries van Noten gewerkt toen hij nog heel jong was. Dit heb ik altijd naast mijn studies gedaan; in het weekend, ’s avonds, wanneer ik maar kon. We wouden elkaar gewoon helpen. Dat was normaal, hij was nog jong en had veel klanten. We gingen toen van Ann Demeulemeester naar Walter Van Beirendonck en dan naar de shows in Parijs. We gingen altijd helpen zonder een vergoeding. Ook na mijn studies heb ik dit nog gedaan, maar toen wou ik toch centen verdienen en had ik twee jobs tegelijkertijd. Ik heb wel altijd lang bij een merk gewerkt en niet altijd gehopt.
Rond ’98 ben ik styliste geworden en werkte ik voor verschillende films en tijdschriften.

Heeft uzelf ook internationale ambities?
Ik wil wel mijn merk uitbreiden en internationaal gaan ,maar dit zijn nieuwe tijdperken. Met online kan je al een internationale doorbraak maken. Ik heb nu vele klanten in het buitenland. Ze bestellen dat gewoon online.

U bent zowel docent in de Antwerpse Modeacademie als in Sint-Niklaas. Hoe combineert u het lesgeven en het ontwerpen?
Ik ben een workaholic en ben constant aan het werk. Zo ben ik opgeleid. Als je iets wilt bereiken dan tel je je uren niet en denk je ook niet aan geld. Vele beginnende talenten maken de vergissing door te denken dat ze veel geld gaan verdien in de mode-industrie, maar dat is niet altijd zo. Je moet echt hard werken, maar omdat ik dit zo graag doe heb wel niet het gevoel dat ik hard werk, ik sta op en doe het gewoon.

Schermafbeelding 2014-04-14 om 00.11.09
Indien u een keuze zou moeten maken tussen lesgeven en ontwerpen. Welke richting zou je uitgaan?
De combinatie is echt heel fijn. Mijn grote angst om te kiezen tussen alle dingen die ik doe. Vorig jaar heb ik minstens twaalf maanden in het buitenland gezeten voor verschillende shoots. Mijn werk is onvoorspelbaar omdat het freelance is. Dit jaar heb ik bijna niets in het buitenland gedaan maar heb ik wel aan andere verschillende binnenlandse projecten gewerkt. Soms zelfs heel lang aan één project gewerkt.

Heeft u wat kunnen genieten van de voorbije Fashion Weeks?
Ik werd uitgenodigd door Dior, en heb de show in Parijs mogen meemaken. Dat was heel tof verlopen. Je zit daar dan drie dagen lang op de kosten van Dior en je mag verschillende defilés bezoeken, de shows en VMH. Dit is de ideale plek om contacten te leggen met andere ontwerpers. Je wordt er echt als een ster ontvangen.

Wat vindt u van de Haute Couture sector in België ?
Haute couture is geschiedenis en erfenis die je doorgeeft van generatie tot generatie. Dat is knowhow, dat zijn dingen die heel binnenshuis gebeuren, op kleine schaal maar zo hard gebonden dat het heel persoonlijk is.

Is er een verschil tussen Belgische en Franse haute couture?
Klanten maken je couture, je maakt het op maat, je maakt het voor één iemand. Dat maakt het zo speciaal, het zijn unieke stukken.

Welke moeilijkheden heeft u tijdens uw carrière zoals ondervonden?
Het moeilijkste voor mezelf vind ik het inschatten wat commercieel is, dat is altijd heel spannend. Maar juist die spanningen zorgen ervoor dat je zin hebt in nieuwe dingen. Dan ga je dingen anders aanpakken. Je gaat niet tweemaal hetzelfde doen want dan geraak je het beu.

Schermafbeelding 2014-04-14 om 00.04.43
Heeft u een favoriete stuk uit uw eigen collectie?

Deze T-dress (wijst naar het jurkje dat zij aanheeft), met verschillende materialen. De mouwen zijn rond, de bovenkant lijkt op een soort van T-shirt en de onderkant is een jurk. Voor mij is het heel relaxt om mijn eigen dingen te dragen, maar ik draag ook andere ontwerpers. Ik heb gigantisch veel ontwerpers in mijn kast hangen.

Heeft uzelf een favoriete Belgische ontwerper en waarom?
Het is heel variabel. Mensen die ik goed vind zijn mensen waar ik respect voor heb en waarmee ik gewerkt heb. Als je dichtbij mensen kunt komen en je ervaart die werkproces dan ken je veel ontwerpers en ben je er fan van. Maar ik hou niet van lijstjes. Het doet me emotioneel niets om te kiezen tussen ontwerpers, want wie is goed wie is slecht? Het moet iets doen met me emotioneel.

Kan u een naam noemen van wie u wel goed vindt?
Ik vind niet alles dat ik zie in de mode mooi, maar de Zomercollectie 2014 van Céline vind ik echt fantastisch maar dan zijn er andere collecties van datzelfde merk die ik om te kotsen vind. Dus ik beperk het niet bij één enkele ontwerper maar bezie het bij de stukken zelf op dat moment. Het fijne is als ontwerpers experimenteren, en nieuwe dingen uitproberen ook al is het eindresultaat lelijk, dan heb je het tenminste geprobeerd. Maar Dior is één van mijn favoriete.

Mogen wij in de toekomst een samenwerking verwachten?
Kan ik niet zeggen. Als er niets concreets is afgesproken kan ik niets zeggen. Ik ben eigenlijk niet zo’n dromer.

Zijn er nog toekomstige samenwerkingen gepland met andere merken ?
Het wordt sowieso een spannend jaar, dat zal ik binnen een paar maanden wel aankondigen.

Kan je iets loslaten?
Nee.

Mogen wij iets heel anders verwachten dan uw voorbije collecties?
Het kan zijn dat ik iets totaal anders zal doen. Ik ben niet afhankelijk dus kan ik volledig mijn eigen ding doen. Ik vind wel dat het soms te snel gaat in mode. Mensen kunnen niet meer verliefd worden op een stuk, er over nadenken en het na twee maanden gaan halen, want dan is het al weg en worden de volgende seizoenen voorgesteld. Dat is jammer.

tekst  © Karima El bajaj
foto’s  © Laura Wouters

Geef een reactie

